Rullaluistelija liikenteessä
Rullaluistelijan on liikenteessä ollessaan tiedettävä missä on turvallista luistella ja mitä kaikkea on huomioitava, ettei aiheuttaisi haittaa eikä vaaratilanteita muille eikä itselle.
Tieliikennelain mukaan jalankulkijalla tarkoitetaan jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa. Rullaluistelija on siis liikenteessä ollessaan jalankulkija ja häneen sovelletaan jalankulkijan säännöksiä.
Rullaluistelijan paikka liikenteessä
Rullaluistelijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Jalankulkijamääritteestä käy ilmi, että jalkakäytävän käyttäjiä on useita ja siksi jalkakäytävällä ei saa luistella, jos siitä aiheutuu huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille.
Jalkakäytävällä on aina liikuttava ”heikoimman” ehdoilla, ottaen huomioon esimerkiksi lapset ja vanhukset. Varsinkin vanhukset saattavat pelästyä kovalla vauhdilla äänettömästi etenevää luistelijaa. Näin ollen vilkkaasti liikennöidyllä jalkakäytävällä ei saa luistella. Jos jalkakäytävää tai kulkukelpoista piennarta ei ole, on jalankulkijan käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa.
Ajoradalla, autoliikenteen seassa, luistelua on syytä välttää. Jos kuitenkin joutuu siirtymään ajorataa pitkin kohteesta toiseen, kannattaa valita se puoli tiestä, jossa näkee ja näkyy parhaiten ja joka aiheuttaa vähiten tien ylityksiä.
Muista vauhdin hallinta!
Sääntöjen mukainen kulkeminen on sujuvaa ja turvallista. Pelkkä liikennesääntöjen tunteminen ei kuitenkaan riitä, vaan on huomioitava myös muut luisteluturvallisuuteen vaikuttavat asiat.
Yksi luistelijan tärkeimmistä taidoista on tehokas vauhdin hiljentäminen. Rullien päällä liikkujalla on aina pysähtymismatkaa, joka on reaktiomatkan ja jarrutusmatkan summa. Koetilanteessa ihmisen reaktioaika on noin yksi sekunti. Kun nopeus on 20 km/h, etenee luistelija noin kuusi metriä sekunnissa. Tämän lisäksi on pysähtymismatkaan lisättävä vielä jarrutusmatka. Märällä pinnalla ja tiemerkintöjen päällä ovat jarrutusmatkat pitempiä kuin kuivalla alustalla. Rullaluistelijan, kuten muidenkin ”peltikuorettomien”, on liikuttava sellaisella nopeudella, ettei yllätä muita eikä itseään. Törmäyksissä ja kaatumistilanteissa luistelijalle käy enemmän tai vähemmän huonosti.
Jarrutusmatkoja rullaluistimilla
Huom! Matkat ovat keskiarvoja
Rullaluistelijan nopeus | Jarrutusmatka kuivalla asfaltilla | Jarrutusmatka märällä asfaltilla |
30 km/h | 15 m | 20 m |
25 km/h | 12 m | 16 – 18 m |
20 km/h | 8 m | 13 m |
15 km/h | 5 – 6 m | 10 m |
Pelisilmä ja varusteet käyttöön!
Muun liikenteen tarkkailu edessä, sivuilla ja takana vähentää muiden tienkäyttäjien aiheuttamia yllätyksiä ja oma näkyminen sekä omista aikeista tiedottaminen vähentävät vaaratilanteiden syntymistä. Yllättäviä tilanteita ja kaatumisia kaikesta huolimatta sattuu ja silloin tutkitut ja testatut CE-hyväksymismerkein varustetut kypärä, polvi-, ranne- ja kyynärsuojat ovat välttämättömiä suojaimia kolhuja vastaan.
Päävamma on polkupyöräilijän yleisin ja vakavin seuraus onnettomuudesta. Nyt joka viides polkupyöräilijä käyttää Suomessa kypärää ja pyöräilijöiden vakavat vammautumiset ovat merkittävästi vähentyneet jo usean vuoden ajan. Samainen pyöräilykypärä antaa mainion suojan myös rullaluistelijan päähän. Kypärävalikoima on niin hyvä, että jokainen varmasti löytää itselleen sopivan ja tyylikkään päähänpiston laajasta malli- ja värivalikoimasta.